<data:blog.pageTitle/> <data:blog.pageName/> - <data:blog.title/>
رئيس التحرير | جمال المارمي
اخبار وتقارير

استشاري قلب مصري يحذر من إعطاء جرعة “البنسلين” طويل الامد بداعي الحمى الرماتزمية

(عدن توداي) خاص

حذر الدكتور خالد حامد استشاري القلب والقسطرة القلبية المصري من خطورة اعطاء جرعة “البنسلين” بداعي الحمى الرماتزمية ووضع شروط لكيفية اعطاء مثل هذه الجرعة وكتب في منشور له بمواقع التواصل الاجتماعي عن كيفية استخدام الجرعة وتشخص المرض الرماتزمي ونشسر بموقع “عدن توداي” نص منشوره:

 

كما الحالة دى متكررة تقريبا أسبوعيا، مع خطأ كبير فى التشخيص لمدة سنيين !!!.. ودائما السبب أى حد غير طبيب القلب ماعرفش ليه؟!! رغم أن الحمى الرماتزمية وحقنة البنسلين طويل المفعول من إختصاص القلب رسمى، لكن للاسف اى طبيب غير مختص _ عظام، انف واذن ، باطنى، طبيب الوحدة الصحية _ يكتبها دون الرجوع للقلب ولا التقييم بالإيكو !

 

بنت أو ولد من سن 10سنين لحد 25 يجي العيادة مع مامته ويحكي إنه بياخد حقنة البنسلين طويل المفعول على مدار كذا سنة، اللى يجننك أن الدكتور أعتمد فى تشخيص “الحمي الرماتزمية” على تحليل سرعة الترسيب ESR و الاجسام المضادة للميكروب السبحي ASOT وخلاص كدة كتب الحقنة مدى الحياة !!!

 

تسئل البنت كان جالك التهاب فى اللوز وبعدها بأسبوعين تلاتة حصل إلتهاب شديد في أحد المفاصل الكبيرة ( زى الركبة والانكل والكوع أو الكتف) إحمرار وتورم وماكنتيش قدرة تحركي رجلك أو إيدك من الوجع؟؟؟ حاجة زي دي مش هتتنسى من ذاكرة البنت أو الأم بسهولة؟؟؟.. الإجابة لااااا !!!

 

..طيب حصل قبل كدة سرعة فى ضربات القلب ونهجان مع أقل جهد ومعه سخونية شديدة أكتر من 39 ؟؟؟.. لا خالص !!!

.. طيب عملتوا موجات صوتية على القلب ” إيكو ” وظهر أثر حمى روماتزمية على صمامات القلب؟؟؟.. لا ماحدش طلبها أصلا !!!

 

طيب أومال ايه اللي حصل علشان تاخدي الحقنة دي؟؟؟

وجع فى ركبتي فضل معايا فترة فالدكتور طلب تحليل سرعة الترسيب وAsot طلع 400 فقالى عندك حمي روماتزمية ولازم تاخدي حقنة البنسلين طويل المفعول علشان صمامات القلب كل أسبوعين لغاية لما سنك يبقى 25 سنة!!!

 

كدة بالبساطة دي!!!.. ما الطب حلو أهو أومال بيقولوا صعب لية ؟!!

 

تشخيص الحمي الرماتزمية ماهوش بهذة البساطة للأسف وإلا ماكنش أتعمله جزء منفصل في كتب القلب ومواصفات تشخيص عالمية ” Jones Criteria” وتوصيات طبية لوصف دقيق لصمامات القلب المتأثرة بالحمى الروماتزمية عن طريق الإيكو علشان تيجي حضرتك تاخد الحقنة على أساس تحليل سرعة ترسيب ولا تحليل ما يسمي ظلم بتحليل الحمي الرماتزمية ASOT…

 

تشخيص الحمى الروماتزمية يعتمد على الفحص الطبي أولا مع التاريخ المرضى ثانيا ثم التحاليل الطبية ، ولاااا يمكن تشخصيها بمجرد التحاليل دى منفردة ، لازم توافر مجموعة من الشروط لتشخيص الحمى الروماتزمية وإعطاء حقنة البنسلين بشكل سليم.

 

والله انتم مش متخيلين مدى المعاناه اللى بيعيش فيها الشاب أو البنت دى بمجرد ماتعرف إنها مريضة قلب أو بتاخد حقنة لحماية القلب والحقيقة أن صحتها قد تكون أحسن من الدكتور اللى كشف عليها شخصيا!!

 

حقنة مؤلمة جدا وتتاخد كل أسبوعين أو تلاتة وتؤثر على مناعة الجسم ولازم يتعملها إختبار حساسية فى كل مرة مع الشعور بأن صاحبها مريض قلب مايلعبش كتير ومايجريش ومايشاركش فى أى رياضة، دة غير مخاوف الزواج والحمل عند البنات ، كل دة والتشخيص قد يكون غلط من الأساس !!!

 

لا داعى من إعطاء حقنة البنسلين طويل المفعول دون الرجوع لطبيب أمراض القلب .. اللهم بلغت اللهم فاشهد

 

د/خالد حامد أستشارى أمراض القلب

#الحمى_الروماتزمية

#حقنة_البنسلين_طويل_المفعول

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
آخر الأخبار
As the world of video games continues its trajectory, challenges and opportunities emerge on the horizon. Perfect click – photography learning institute. Many edtech startups fail because they do not have the experience and expertise necessary to succeed.